Ніякої держави з назвою «Московія» ніколи не існувало

Ніякої держави з назвою «Московія» ніколи не існувало

У XV столітті європейські мандрівники називали Московією місто Москву або ж центральну частину Росії, яка в російській термінології іменувалася Замосков`ям. А держава під владою великого князя Московського у той час завжди іменувалося Руссю або Русією.

З московських князів титул «государ всія Русі» уперше використав великий князь Семен Іванович Гордий (1317-1353), син Івана Калити, третій з московських князів добився великокнязівської влади. Остаточно титул «всія Русі» прийняв Іван ІІІ літом-восени 1483 року. Цей титул виник за аналогією з титулом митрополитів всієї Русі, чиїм благословенням обов’язково скріплювалися договори руських князів починаючи з Дмитра Донського. Іноді неофіційно вживалися терміни «Московська держава» і «Московське царство», найчастіше з відтінком володіння столичним градом. Але в написанні царського титулу такі формули не використовувалися — там писалося «государ цар і великий князь всієї Русії».

Титул «великого князя всієї Русі» проголошував права московських государів на руські землі, що перебували під владою Великого Князівства Литовського і Польщі, і вже Іван III почав за них війну. Возз’єднання в 1514 році Смоленська, взятого військами Василя III (який першим у зовнішніх зносинах почав використовувати титул «цар»), стало гучною загальноєвропейською подією, що викликала резонанс, схожий з резонансом повернення 500 років потому Криму.

Польсько-Литовська союзна держава почала проти Росії справжню пропагандистську війну, намагаючись переконати Європу в тому, що Москва не має жодного права називатися Руссю. У 1517 році в Кракові вийшов «Трактат про дві Сарматії» за авторством Матвія Меховського, в якому послідовно проведена ідея, що «Русія» — це територія Галичини зі столицею у Львові, яка перебуває під владою польського короля. Поряд з нею в Європейській Сарматії розташована Литва, до якої Меховський відніс Новгород, Псков, Смоленськ і Московію.

Але витримати послідовно лінію «Московія це не Русія» не вдалося навіть Меховському: «В Московії одна мова і одна мова, саме російська або слов’янська, у всіх сатрапіях і князівствах. Так, навіть вогули і жителі Вятки — росіяни і говорять по-російськи».

Через твори Меховського назва «Московія» стала стандартною для західноєвропейської преси. Слово «Московія» нав’язувалася навіть авторам тих книг, які в тексті незмінно вживали слово «Росія». Наприклад, знаменитий авантюрист Генріх Штаден, що видавав себе в Європі за опричника, назвав свій твір «Moscowiter Land». Але починається той твір зі слів: «Inn Reuslant bey dem Grosfurschtenn in der Stat Muscau» — «В Росії у великого князя в місті Москві». На протязі всіх своїх творів Штаден користується виключно терміном «Росія», а слово «Москва» вживає лише в сенсі царського міста.

Найавторитетнішим трактатом по внутрішньому устрою Росії був твір дипломата Священної Римської Імперії барона Сигізмунда Герберштейна – як представник Габсбургів він неодноразово бував в Росії і вів переговори особисто з Василем III. Герберштейн теж пішов на поступку польській пропаганді і опублікував свій твір під заголовком: «Записки про Московію Сигізмунда вільного барона в Герберштейні, Нойбергу і Гутенхазі. Вельми короткий опис Русі і Московії, яка нині є її столицею…» (Rerum moscoviticarum Commentaii Sigismundi Liberi Baronis in Herberstain Neyperg & Guettenhag: Russiae, & quae nunc eius metropolis est Moscouiae breuissima descripto). Як бачимо, поступка Герберштейна за схемою Меховського зайшла недалеко — він негайно зробив застереження, що Московія це столиця Русі. «Русією», — повідомляє своїм читачам Герберштейн, — «володіють нині три государя; велика частина її належить князю Московському, другою володіє великий князь Литовський, третьою — король польський, що зараз володіє як Польщею, так і Литвою».

Остаточно з міфом про «Московію» покінчив капітан-найманець Жак Маржерет, що перебував кілька років на російській службі і видав у Парижі в 1607 році «Стан Російської Імперії і Великого Герцогства Московського» — свої записки про початок смутного часу: «Помилково називати їх московитами, а не росіянами, як робимо не тільки ми, що живуть на віддалі, але і більш близькі їхні сусіди. Самі вони, коли їх запитують, якої вони нації, відповідають: Russac, тобто росіяни, а якщо їх запитують, звідки, вони відповідають: is Moscova — з Москви, Вологди, Рязані чи інших міст… Московитами можуть називатися мешканці лише одного міста; все одно як якщо б усіх французів стали називати парижанами з тієї причини, що Париж — столиця королівства Франції, та й то з великою підставою, оскільки Париж — столиця з незапам’ятних часів, а Москва є нею всього лише сто чи двісті років. Також скорочений титул їх государя — Zar Hospodar y Veliquei knes N. fsia Russia, що слід, власне, розуміти, як «король, пан і великий князь наш, всіх росіян» або «всієї Росії», можна розуміти і так; але не московитів або Московії».

Ніхто в Європі крім працівників польсько-литовського агітпропу ніколи не стверджував, що Московія — це не Росія. Говорилося про те, що Московія — це столиця Росії, або що це велика частина Росії, яка перебуває під владою великого князя та царя (царський титул Московських государів не визнавали Польща, Священна Римська Імперія і Ватикан, протестантські країни були до нього байдужі і писали в грамотах «czar», якщо російські дипломати на цьому наполягали, а Османська Імперія визнала відразу).

Тож Петро Перший і перейменував в Російську імперію не міфічну Московію, а саме Росію.

Грецизм «Росія» почав широко розповсюджуватися в руській писемності з кінця XV століття. Він рясно вживався в чині вінчання на царство Федора Іоанновича, а також в «Затвердженій грамоті» Земського Собору про обрання царем Михайла Федоровича. У тексті цієї грамоти використовуються як терміни «Руська Земля» і «Московська держава», так і «Російське царство»: «Ообрав і дав його великого государя царя і великого князя Михайла Федоровича, всеа Русії самодержця, на Владимерское, і на Московське і на Ноугородцкое держави, і на Казанське царство, і Астороханское і Сибірське, і на всі великі і преславниє держави Росийскаго царства».

Однак в офіційній титулатурі слово «Росія» замість «Русії» з’явилося лише після возз’єднання України з Росією. 23 січня 1654 року государ титулювався у подяці послам Бутурліну, Алфер`єву і Лопухіну, що їздили до Богдана Хмельницького, як «цар і великий князь Олексій Михайлович, всеа Русии», а 7 лютого надається грамота молдавському воєводі Стефану від імені «великого государя царя і великого князя Олексія Михайловича, всея великої і Малої Росії самодержця».

У цей же період під впливом мігрантів з України і Білорусії, що працювали в Москві на Друкованому дворі і які навчалися в латинських школах, почало поширюватися написання «Росія», що походить від латинського «Russia». У той час як в офіційних документах наказів писалося «Русія», у книгах, що виходили на друкованому дворі, використовувалося слово «Росія», яке остаточно і закріпилося з прийняттям Петром I титулу «Імператор Всеросійський».

І цей випадок, і багато інших говорять про те, що російська мова і російська культура є прямими спадкоємцями традицій західноруського освіти, представниками якого були Лаврентій Зизаній, Мелетій Смотрицький, Єпіфаній Славинецький, Симеон Полоцький, Димитрій Ростовський. Їх діяльність значно «українізувала» і «белорусізувала» вживану в Москві російську мову, і сучасну російська літературну мову.

А ось на території України і Білорусії, які залишилися під владою Польщі, традиції просвітництва у XVIII столітті згасли. Церковнослов’янська мова, що була у колишній в Західній Русі мовою культури, фактично була витіснена простонародною мовою. Коли в XIX столітті поляки терміново почали конструювати українську та білоруську ідентичності на противагу російській, то звернення до традицій західноруського просвітництва виявилося неможливим, так як ця мова вже стала літературною мовою Росії. Довелося звертатися до сільських говірок, рясно присмаченим полонизмами.

Літературна західноруська мова синтезувалася з літературною великоросійською на їх спільній основі – церковнослов’янській – і дала велику російську мову, частиною якої є і виникла під латинським впливом форма «Росія». Тож коли українські та білоруські націоналісти заявляють, що «Росія — це не Русь» і презирливо кажуть «росіяни», вони сміються саме над собою, над тим явищем, яке з’явилося в російській мові під українсько-білоруським впливом тих часів, коли у цих народів ще зберігався висока літературна слов’янська мова.

Єгор Холмогоров


Соціальні мережі та сервіси:


З поріднених рубрик:

Реклама:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Потрібна допомога

Соціальна мережа для тих, хто допомагає дітям